Elbilsalget i mars slo alle rekorder

2 april 2014

I mars ble det registrert 3.048 nye og bruktimporterte elbiler, og 274 plug-in hybrider. Totalt er det nå 26.886 ladbare biler på norske veier, noe som for første gang utgjør over 1% av den totale bilparken. 1 av 5 solgte biler i mars var en elbil. Kun 2 av 5 elbiler selges i Oslo og Akershus. Tesla Model S er Norges mest solgte bil hittil i år, mens Nissan LEAF er Norges tredje mest solgte bil


 

Oversikt over fylker, kommuner, biltyper og enkeltmerker kan du finne på våre statistikksider

 

-Elbil-salget de siste månedene knuser mange myter. Tallene viser med all tydelighet at elbilen ikke er et Oslo Vest – fenomen, men et alternativ til stadig fler bilkjøpere over hele landet, sier Ole Henrik Hannisdahl, prosjektleder i Grønn Bil.

 

- CO2 – utslippet fra nybilsalget så langt i 2014 er på rekordlave 101 gram. Dette skyldes i all hovedsak det raskt voksende elbilsalget, og betyr at regjeringens ambisiøse mål om 85 gram snittutslipp i 2020 så absolutt er innen rekkevidde, sier Hannisdahl.

 

- Stadig fler elbil-modeller på markedet betyr økt konkurranse, lavere priser, og flere valgmuligheter for kundene. Det er tydelig at nye modeller bidrar til økt markedsandel for elbiler generelt, fremfor å spise markedsandeler fra andre elbiler. Svært mange bilkjøpere har åpenbart skjønt at det er mye å spare på å kjøre elektrisk, både for lommeboken og miljøet, sier Hannisdahl.

 

Elbiler på 1.og 3.plass på listen over mest solgte biler hittil i 2014

Tesla solgte 1.494 Model S i mars, og knuste med det alle rekorder. Aldri tidligere har det blitt levert ut flere biler av samme modell i Norge. Så langt i år er det nyregistrert 2.056 Model S, som dermed er Norges mest solgte bil.

 

Nissan LEAF holder fortsatt koken med 581 nye og bruktimporterte biler, noe som holder til andreplass på salgsstatistikken for elbil. LEAF innehar også tredjeplassen på listen over årets mest solgte biler, med til sammen 1.559 nyregistreringer. Tar vi også med bruktimport, er Nissan LEAF oppe i 2.059 biler, og dermed knepent foran Model S. Dette på tross av at VW har lansert e-Golf som en direkte konkurrent til Nissan LEAF, noe som så langt ikke ser ut til å slå nevneverdig ut på salgsstatistikken.

 

VW e-up! kniper tredjeplassen på elbil-statistikken knepent foran BMW i3, med henholdsvis 379 og 336 nyregistrerte og bruktimporterte biler.

Stadig mindre andel av elbilene selges i og rundt Oslo

Hittil i år er 1 av 5 elbiler solgt i Akershus, og 1 av 5 i Oslo. Salgsveksten er størst utenfor Oslo-gryta, og elbiler er definitivt ikke kun et Oslo vest – fenomen. Særlig Hordaland og Rogaland opplever sterk vekst.

Ny rekord også for plug-in hybrider

Salget av plug-in hybrider har lenge gått tregt, men viser omsider tegn til oppsving. Dette skyldes ene og alene Mitsubishi Outlander, som står for så å si hele plug-in salget i mars med 258 biler. Så langt i år er det levert 439 plug-in Outlandere, noe som betyr at nesten 60% av alle Outlander – kundene velger varianten med stikkontakt.

Elektriske varebiler selger fortsatt dårlig

I mars ble det registrert 35 elektriske Peugeot Partner og 10 elektriske Citroën Berlingo. El-varebiler utgjør fortsatt en svært lav andel av varebilsalget. Dette på tross av at selv konservative beregninger viser at det kan være svært mye penger å spare ved å gå over til el-varebil. 

 

Om statistikken

Statistikken baserer seg på tall fra OFV, og omfatter nye og bruktimporterte elbiler (M1, N1, L7e) og plug-in hybrider. Full statistikk helt ned på kommunenivå er tilgjengelig på Grønn Bils hjemmesider.

Viser 1-8 av 271 artikler

Vis flere nyheter