Norges mest solgte bil i september er en elbil

1 oktober 2013

Den ferske salgsrekorden for elbil i august ble grundig slått i september. Elbil-andelen av nybilsalget var på 9%, opp fra 6% i august. Tesla Model S ble Norges mest solgte bil med 616 nyregistreringer.


 

Tesla Model S og Nissan LEAF sto sammen for 85% av elbilsalget i september. Salget av LEAF har holdt seg stabilt høyt de siste månedene, og det er lite som tyder på at Tesla og Nissan konkurrerer om de samme kundene. Det ser heller ut til at Model S kaprer kunder som ellers ville kjøpt bensin – eller dieseldrevne familiebiler.

 

I september ble det registrert 38 plug-in hybrider, 5 elektriske varebiler og 1345 elektriske personbiler, totalt 1388 nye og bruktimporterte ladbare biler. Totalt er det ved inngangen til oktober 15.850 ladbare biler på norske veier. Av disse er 15.227 elbiler og 623 plug-in hybrider.

 

I september utgjorde ladbare personbiler 9,0% av personbilsalget. Av dette utgjorde elbiler 8,7%, og plug-in hybrider 0,3%. Det ble også registrert 2 nye og 3 bruktimporterte el-varebiler. Videre ble det bruktimportert 296 elbiler og 2 plug-in hybrider. Dette utgjør hele 11,5 % av den totale bruktimporten.

 

Salget av ladbare biler i september, fordelt på merke

 

De urbane regionene dominerer fortsatt på salgsstatistikken. Dog er det en jevn økning i elbil-salget i hele Norge i september, også i distriktene.

Salget av ladbare biler i september, per fylke. Klikk på grafen for større versjon

Salget av ladbare biler i september, per 10.000 innbygger. Klikk på grafen for større versjon.

 

- Nærmere en av ti biler som ble registrert i september var en elbil. Nissan LEAF selger stabilt godt, samtidig som Tesla nå har begynt å levere ut biler i bøtter og spann til tusenvis av nordmenn som har stått på venteliste i opptil flere år, sier Ole Henrik Hannisdahl, prosjektleder i Grønn Bil.

 

- Vi tror elbilsalget skal fortsette å øke jevnt og trutt utover høsten og inn i 2014. Nissan og Tesla vil i løpet av de nærmeste månedene få selskap av etablerte merker som BMW og VW i elbilmarkedet. Dermed blir det bedre utvalg, bedre distribusjon og økt konkurranse, noe som vil gjøre det enda lettere å velge elektrisk, sier Hannisdahl.

  

- Som en følge av den gode, norske elbil-politikken begynner elbilene å bli en faktor av betydning i trafikkbildet. Dette betyr mindre lokal forurensning og støy, til glede for alle som bor og oppholder seg i byene  og langs veiene. Og det betyr mindre CO2 – utslipp fra veitrafikken, noe som bidrar til å oppfylle målsetningen i klimaforliket. Den norske elbilsatsningen er i ferd med å bli en virkelig suksesshistorie, smiler Hannisdahl.

 

Om statistikken

Statistikken baserer seg på tall fra OFV, og omfatter nye og bruktimporterte elbiler (M1, N1, L7e) og plug-in hybrider. Full statistikk helt ned på kommunenivå er tilgjengelig på Grønn Bils hjemmesider.

 

Viser 1-8 av 273 artikler

Vis flere nyheter